Ambitiösa mål trots corona
Trots corona håller Tyskland fast vid sina planer att fördubbla antalet tågresenärer tom år 2030. Godstrafiken ska under samma tid uppnå en marknadsandel på 25 procent.
Federal Government and DB sign the largest ever modernization programme for the rail network: #StarkeSchiene: 86 billion euros for maintenance and modernization
Även digitaliseringen med en omfattande roll-out av digitaliserade ställverk och ETCS ska intensifieras det kommande årtiondet. Inte minst för omställningen till en mer klimatvänlig mobilitet spelar järnvägen en nyckelroll.
Deutschlandtakt
Att få ett helhetsgrepp om Tysklands infrastrukturplanering är ett centralt mål för alla järnvägsaktörer. Ett stort steg åt det hållet har tagits med utvecklingen av en master-tidtabell, den så kallade ”Deutschlandtakt”. Regional- och fjärrtrafik med både tåg och buss ska samordnas för hela Tyskland: Tåg mellan Tysklands stora städer ska gå i halvtimmestakt, alltid vid samma tid. Punktlighet och anslutningar ska förbättras avsevärt, resetider förkortas genom optimering och flexibiliteten höjas genom fler avgångar. Godstrafiken kan planeras bättre.
Se även filmen från Germany Trade & Invest om kommande investeringar och projekt: